نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فجر افتتاح شد
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۲۱۸۰۴
آیین افتتاح نمایشگاه مروری بر گزیده پوسترهای بینالمللی سینمای ایران و پوسترهای سینمایی کوبایی با مرور خاطرات ابراهیم حقیقی از طراحی پوستر دو فیلم مطرح سینمای ایران، برگزار شد.
به گزارش قدس آنلاین، مراسم رونمایی از پوسترهای دهه ۶۰ و ۷۰ با عنوان مروری بر گزیده پوسترهای بینالمللی سینمای ایران و پوسترهای سینمایی کوبایی عصر روز ۳ خرداد در پردیس چارسو محل برگزاری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ابراهیم حقیقی، محمدمهدی عسگرپور، امیر اسفندیاری، ایرج تقیپور، مونا زندی حقیقی و میثم مزلقانی از مدیران جشنواره و هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.
امیر اسفندیاری معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در آغاز این برنامه بیان کرد: این پوسترها مربوط به دهه ۶۰ ، ۷۰ سینمای ایران است؛ البته در میانشان تعدادی پوسترهای دیگر هم هست.
در ادامه، ابراهیم حقیقی طراح پیشکسوت پوسترهای سینمایی اظهار کرد: از این جهت که جشنواره جهانی فیلم فجر یک دوره دیگر برگزار میشود، خوشحالم و این اتفاق را تبریک میگویم.
او افزود: وقتی در سال ۶۲ بنیاد سینمایی فارابی تاسیس شد، بسیاری از عزیزان تصمیم گرفتند که پوستر فیلمها، دارای شاخصههای بینالمللی باشند. آن زمان پخشکنندهها میگفتند این پوسترها به فروش نمیرود، اما طراحان ما نشان دادند که ما هم میتوانیم پوسترهای شاخصی داشته باشیم.
این هنرمند باسابقه افزود: برای مثال نمونههای شاخصی از این پوسترها در اینجا هست و من بهعنوان یکی از نمایندگان این طراحان دربارهشان صحبت میکنم. بسیاری از این پوسترها در جشنوارههایی که شرکت میکردند، برنده جایزه میشدند، به یاد دارم وقتی پوستر «هامون» را طراحی کردیم، چاپ نشد. شاید هیچکدام از شما یادتان نباشد اما «هامون» فیلمی است که پوستر ندارد. ازهمینرو، غالبا بعد از آن، از عکسهای فیلم با توضیح «هامون؛ فیلمی از داریوش مهرجویی» به جای پوستر آن استفاده شده است.
ایده کیارستمی برای طراحی پوستر «کلوزآپ»
در ادامه، حقیقی با اشاره به خاطرهای از طراحی پوستر فیلم سینمایی «کلوزآپ» مطرح کرد: من پوستر «کلوزآپ» را طراحی کردم، اما امضا نکردم؛ چون به آقای کیارستمی پیشنهاد دادم که امضای دونفره روی آن بگذاریم اما ایشان نپذیرفت و من هم روی پوستر امضا نگذاشتم. زمانیکه میخواستیم برای این فیلم پوستر طراحی کنیم، خمیردندان معروفی به نام همین فیلم در بازار بود که آقای کیارستمی پیشنهاد داد از فونت تبلیغات آن خمیردندان برای پوستر «کلوزآپ» استفاده کنیم؛ اما بهصورت درشتتر، که به نظرم پیشنهاد خلاقانهای بود. آقای کیارستمی بعد، چند فریم از فیلم را به من داد و آن را چاپ کردیم.
پیشینه نمایشگاه و ایدههایش
مونا زندیحقیقی کارگردان سینما در توضیح این مراسم بیان کرد: پیشنهاد برگزاری نمایشگاه پوسترهای دهه ۶۰ و ۷۰ توسط ایرج تقیپور داده شد که به نظرم پیشنهادی درخشان بود. تعداد پوسترها زیاد بود، اما ما محدودیت داشتیم. برخی از این پوسترها کیفیت چاپ نداشتند، برخی پیدا نمیشدند؛ اما در نهایت با کمک دوست و همسایه توانستیم این مجموعه را جمعآوری کنیم. البته این نمایشگاه گزیدهای است از آنچه که در دهه ۶۰ و ۷۰ رخ داده و گزیده خوبی است. به نظرم آن دوران، دوران درخشانی در سینما و طراحی پوستر بوده است. بعد از آن، پیشنهاد اضافه کردن پوسترهای کوبایی هم توسط یکی از عزیزان مطرح شد.
میگفتند مگر ایران سینما دارد؟
سپس ایرج تقیپور از تهیهکنندگان پیشکسوت سینمای ایران بیان کرد: در دورهای، کسانی در کانون پرورش فکری کودکان بودند که کار فرهنگی برایشان مهم بود، زحمت میکشیدند و به تعبیری اینکاره بودند که مجموع این اتفاقات توانست همه را دور هم جمع کند.
وی افزود: وقتی هم که بنیاد سینمایی فارابی تاسیس شد، این کار برایمان مهم بود. دوست داشتیم چهرهای که از ایران در مجامع بینالمللی ارائه میشود، چهره خوبی باشد. یادم است در همان زمان وقتی به جشنوارههای خارجی میرفتیم برخی میگفتند مگر ایران سینما دارد؟ اما طراحی این پوسترها حاصل کار، تعامل و همفکری افراد بزرگی بود که همه زحمت کشیدند. امیدوارم باز هم فضایی ایجاد شود که این کار ادامه داشته باشد، گرچه الان از آن رفتوآمدها دیگر خبری نیست.
تقیپور درباره اصطلاح «یکلیستی» که در طراحی پوستر اصلی این نمایشگاه درج شده است، عنوان کرد: در دهه ۶۰ و ۷۰، اندازه پوستر «صد در هفتاد» واحد شمارش مواد تبلیغاتی بود، مثلا وقتی میگفتند به ما پوستر یکلیستی بده، یعنی از ما پوستر صد در هفتاد میخواستند، درواقع «یکلیستی» واحد شمارش پوستر و مواد تبلیغاتی در سینما بود که البته الان این عبارت منسوخ شده است.
حقیقی درباره نمایش پوسترهای سینمای کوبا در این نمایشگاه گفت: در آن زمان، در کشورهایی مانند کوبا که انقلاب رخ داد، طراحان تصمیم بر این گرفتند که پوستر فیلمهایی که از دیگر کشورها به آنجا میرود، به شیوه خود طراحی کنند. مثلا یکی از معروفترین کشورها، لهستان بود. آنها برای همه فیلمهایی که از کشورهای دیگر به آنجا میآمد، پوستر طراحی میکردند. در حال حاضر، آن پوسترها در جهان از گرانقیمتترین پوسترها هستند. درواقع طراحان گرافیک اروپای شرقی یادگار خوبی بهجا گذاشتند که حتی برای دانشگاههای گرافیک آموزنده بود. در انقلاب کوبا هم همین اتفاق رخ داد؛ فیلمهایی که از تمامی کشورها به کوبا میرفتند، مجدد برایشان پوستر طراحی میشد. بهطوریکه کوباییها در طراحی پوسترهای انقلابی مشهور شده بودند، حالا آن پوسترها قیمت گزافی دارند. امیدوارم درباره پوسترهای ایرانی هم همین اتفاق رخ بدهد تا تبدیل به گنجینهای شوند.
نمایشگاه «مروری بر گزیده پوسترهای بینالمللی سینمای ایران و پوسترهای سینمایی کوبایی» همزمان با برگزاری سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در پردیس سینمایی چارسو میزبان علاقهمندان است.
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما در تهران برگزار میشود.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: نمایشگاه پوستر فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر پوسترهای سینمایی پوسترهای سینمای بین المللی سینمای ایران طراحی پوستر پوستر فیلم دهه ۶۰ و ۷۰ تقی پور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۱۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در این نمایشگاه که در نگارخانه مجمتع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده است تعدادی از آثار استاد علی حافظ نسب و جمعی از هنرجویانش به نمایش گذاشته شده است.
استاد حافظ نسب از استادان برجسته هنر طراحی و نقاشی آذربایجان غربی هدف از برپایی این نمایشگاه را پاسداشت مقام معلم دانست و افزود : در این نمایشگاه 80 اثر نقاشی و طراحی از آثار25 هنرجو و شاکردش و همچنین تعدادی از آثارخودش به نمایش گذاشته شده است .
40 اثر از این آثار سیاه قلم و بقیه رنگ روغن هستند که در سبک رئال خلق شده اند .
طبیعت زیبای آذربایجان غربی در فصول مختلف ، جان بخشی به اشیا ، وجلوه ای از چهره هنرمندان برجسته و مشاهیر علمی ایران و جهان از مهمترین مضامین این آثار است .
استاد علی حافظ نسب از استادان برجسته نقاشی و طراحی در آذربایجان غربی است که تاکنون توانسته در این رشته بیش از 30 نفر را تربیت کند، تعداد ی از ازتربیت یافتگان مکتب این استاد اکنون به شغل مقدس معلمی هنر مشغول هستند .
این نمایشگاه به مدت 4 روز صبح و عصر برای بازدید عموم علاقه مندان در نگارخانه مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی واقع در بلوار شیخ نوایی دایر است.